Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι

Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι
ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ

Τρίτη 4 Μαΐου 2021

Μαθησιακές δυσκολίες και υλικό για μαθητές


Σήμερα μαζί μας έχουμε τον κ. Μουρατίδη Δημήτρη που εργάζεται ως φιλόλογος σε τμήμα ένταξης σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, για να μας μιλήσει για τις μαθησιακές δυσκολίες. Ο κ. Μουρατίδης είναι πτυχιούχος Ελληνικής Φιλολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική Αγωγή και δημιουργός του μπλόγκ "Άνθρωποι με Ενδιαφέρουσες Αναζητήσεις" στο οποίο αρθρογραφεί σε θέματα Αναπηρίας, Εκπαίδευσης και όχι μόνο.
·         Κύριε Μουρατίδη καλημέρα. Μας είχατε μιλήσει και στο παρελθόν για τις μαθησιακές δυσκολίες. Μπορείτε να μας πείτε πόσο συχνό φαινόμενο είναι;

®     Η συχνότητα των μαθησιακών δυσκολιών εξαρτάται κυρίως από τον ορισμό, τον οποίο υιοθετούν οι διάφοροι μελετητές και ερευνητές του προβλήματος. Επίσης, προσδιορίζεται από τον τρόπο, με τον οποίο γίνεται η προσέγγιση και η διερεύνησή τους, καθώς και από τα δείγματα που συλλέγονται μέσα από τις εμπειρικές έρευνες. Σύμφωνα με τις επιστημονικές έρευνες, το 15-20% του μαθητικού πληθυσμού φαίνεται να αντιμετωπίζει περισσότερο ή λιγότερο κάποιο πρόβλημα ή μια δυσκολία σε κάποιο τομέα ή αντικείμενο της μάθησης.

·         Πόσο σημαντική είναι η έγκαιρη παρέμβαση;
®     Η πρώιμη ανίχνευση τυχόν Μαθησιακών Δυσκολιών είναι υψίστης σημασίας για το μέλλον των παιδιών, καθότι επιτρέπει την οργάνωση παρεμβατικών προγραμμάτων εγκαίρως και τη ψυχολογική στήριξη των παιδιών που αντιμετωπίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες και των οικογενειών τους (Θεοδωρίδου, 2008). Επομένως, η πρώιμη ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών, λειτουργεί ως έγκαιρη παρέμβαση για την πρόληψη σοβαρότερων επιπλοκών στην μετέπειτα αφομοίωση των παιδιών στην κοινωνία (Κολιάδης, Κουμπιάς & Φουστανά, 2000).

·         Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν;

®     Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν διπλά και με την υποστήριξη τους κατά την εφαρμογή του προγράμματος παρέμβασης και στην πιστή εφαρμογή του και στο σπίτι μετά από την καθοδήγηση του ειδικού, και δεύτερον με την ψυχολογική υποστήριξη – ενθάρρυνση προς το παιδι.

·         Αυτή την φορά η συνέντευξη θα είναι λίγο διαφορετική. Θα σταματήσουμε τις ερωτοαπαντήσεις εδώ και θα σας δώσω το βήμα να μας παρουσιάσετε οπτικοακουστικό υλικό εκπαίδευσης για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, ούτως ώστε η όλη εμπειρία να γίνει πιο προσιτή!

®     Ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία να παρουσιάσω υλικό που χρησιμοποιώ. Θα σας παρουσιάσω υλικό και την μαθησιακή διαδικασία για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στο μάθημα της Ιστορίας για τη Β Γυμνασίου.

 Η ενότητα του μαθήματος που θα παρουσιάσω είναι: «Η Άλωση της Πόλης» από το βιβλίο «Ιστορία Β Γυμνασίου-Δραστηριότητες αναγνωστικής κατανόησης κειμένου-Στρατηγικές Παρέμβασης», Δημητριάδου Ιωάννα, εκδ. upbility.gr

Η μαθησιακή διαδικασία περιλαμβάνει 3 επίπεδα:

1.       Ανάγνωση του κειμένου που είναι σε απλά δομημένες προτάσεις και έπειτα επεξήγηση άγνωστων λέξεων και απόδοση συνολικού νοήματος του κειμένου με την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Παραθέτω το κείμενο σημειώνοντας ότι βασίζεται στο σχολικό βιβλίο.

 Η Άλωση της Πόλης

1.      Μετά τη μάχη της Άγκυρας, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία επικρατούσε αναρχία.

2.      Ο σουλτάνος Μουράτ Β :

Ø  επανέφερε την τάξη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία,

Ø  κατέλαβε τα Γιάννενα και τη Θεσσαλονίκη,

Ø  νίκησε ένα σταυροφορικό στρατό στη Βάρνα και

Ø  προετοίμασε την πολιορκία της Πόλης.

 

3.      Ο Μωάμεθ Β’ Πορθητής πέτυχε την πολιορκία της Πόλης. Ο Πορθητής έχτισε στην ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου το φρούριο της Ρούμελης, για να μην μπορεί να σιτίζεται η Πόλη από τον Εύξεινο. Η πολιορκία κράτησε 54 μέρες.

4.      Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ διέθετε ελάχιστες στρατιωτικές δυνάμεις και λίγα όπλα, σε σύγκριση με τους Τούρκους.

5.      Η τελική έφοδος έγινε τη νύχτα της 29ης Μαΐου. Οι γενίτσαροι κατάφεραν να γίνουν κύριοι της Πόλης. Οι σφαγές και η λεηλασία διήρκεσαν τρεις ολόκληρες μέρες.

6.      Από την πρώτη μέρα, ο Μωάμεθ μπήκε με πομπή στην κατακτημένη πόλη, προσευχήθηκε στην Αγία Σοφία και ανήγγειλε ότι η πρωτεύουσά του θα είναι η Πόλη.

7.      Οι Οθωμανοί έκλεισαν τους δρόμους της Ανατολής, και ώθησαν τους Ευρωπαίους στις μεγάλες γεωγραφικές ανακαλύψεις.

8.      Η βυζαντινή ιδεολογία επηρέασε την ιδεολογία της Μόσχας. Από τις αρχές του 16ου αιώνα, οι Ρώσοι θεώρησαν ότι η Μόσχα ήταν η Τρίτη Ρώμη, και ήταν η πόλη που θα συγκροτούσε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

9.      Οι ορθόδοξοι βαλκανικοί λαοί, επίσης, επηρεάστηκαν από το βυζαντινό πολιτισμό. Γενικά, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία:

Ø  έσωσε τον ευρωπαϊκό πολιτισμό από την απειλή των αραβικών κατακτήσεων,

Ø  ανέπτυξε την τέχνη, η οποία επηρέασε Ανατολή και Δύση,

Ø  ανέπτυξε τα γραμματειακά είδη και τις θετικές επιστήμες,

Ø  τελειοποίησε την οργάνωση των κρατικών υπηρεσιών και

Ø  διαμόρφωσε τη θρησκευτική μουσική.

 2.       Σε δεύτερο επίπεδο οπτικοποιούμε το κείμενο με τη βοήθεια εικόνων ζητώντας από τους μαθητές να συνδέσουν εικόνες με τις αριθμημένες προτάσεις. Αυτό το επίπεδο έχω διαπιστώσει πως βοηθάει τους μαθητές στην κατανόηση αλλά και στην ευκολότερη αποτύπωση χρονολογιών-προσώπων-γεγονότων.





3.       Το τελευταίο επίπεδο περιλαμβάνει έλεγχο αφομοίωσης της ενότητας μέσω ερωτήσεων κατανόησης που επιδιώκουμε να απαντήσουν μόνοι τους οι μαθητές.

 Ερωτήσεις Κατανόησης

  Μετά τη μάχη της Άγκυρας, τι επικρατούσε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία;

  Τι έκανε ο σουλτάνος Μουράτ Β’;

  Ποιος πέτυχε την πολιορκία της Πόλης;

  Τι έχτισε ο Πορθητής στην ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου και για ποιον λόγο;

  Πόσες μέρες κράτησε η πολιορκία;

  Τι διέθετε ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ’, σε σύγκριση με τους Τούρκους;

  Πότε έγινε η τελική έφοδος;

  Τι κατάφεραν οι γενίτσαροι;

  Πόσες μέρες διήρκεσαν οι σφαγές και η λεηλασία;

 Από την πρώτη μέρα, τι έκανε ο Μωάμεθ;

  Τι έκαναν οι Οθωμανοί και ποιους ώθησαν;

  Ποιας πόλης την ιδεολογία επηρέασε η βυζαντινή ιδεολογία;

  Τι πίστευαν οι Ρώσοι για τη Μόσχα και από πότε;

  Ποιοι άλλοι λαοί επηρεάστηκαν από το βυζαντινό πολιτισμό;

  Γενικά, ποιο ήταν το έργο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας;

 

Γενικότερα, ο συγκεκριμένος τρόπος διδασκαλίας διαπίστωσα ότι βοηθάει αρκετά τους μαθητές με αποτέλεσμα την βελτίωση της απόδοσης και της συμμετοχής τους στο μάθημα της Ιστορίας.


Κύριε Μουρατίδη σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και για τις πολύτιμες πληροφορίες σας. Ελπίζω στο μέλλον να μας ξαναβοηθήσετε.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου