Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι

Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι
ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ

Δευτέρα 1 Απριλίου 2024

Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό


Η Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό είναι μια διεθνώς αναγνωρισμένη ημέρα που γιορτάζεται στις 2 Απριλίου κάθε έτους, ενθαρρύνοντας τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών να λάβουν μέτρα για την ευαισθητοποίηση σχετικά με ανθρώπους με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού, συμπεριλαμβανομένου του αυτισμού και του συνδρόμου Asperger, σε ολόκληρο τον κόσμο. Ορίστηκε με το ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών. 
        Με αφορμή τη σημερινή μέρα, ας μάθουμε μερικά πράγματα για τον αυτισμό.
     Στην συνέχεια σας παρουσιάζω το έντυπο "Τα αδέρφια μας με αυτισμό". Δημιουργήθηκε από το σύλλογο γονέων, κηδεμόνων και φίλων αυτιστικών ατόμων Ν. Λάρισας το 2006 και αναφέρεται σε παιδιά (7-12 ετών) που έχουν αδέρφια με αυτισμό. Όπως αναφέρουν και οι δημιουργοί του, στόχος του βιβλίου είναι "να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν καλύτερα τις ιδιαιτερότητες των αδερφών του με αυτισμό, έτσι ώστε η συμβίωση μαζί τους να είναι καλύτερη". Φυσικά, το βιβλίο αυτό μπορεί να διαβαστεί και από παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας ή από γονείς στους οποίους έτσι δίνεται η δυνατότητα να συζητήσουν με τα παιδιά τους για τα αυτιστικά αδέρφια τους. Μπορείτε να το βρείτε εδώ και να το κατεβάσετε δωρεάν στον υπολογιστή σας.
        Είναι πολύ σημαντικό το πρώτο βήμα του γονιού μετά τη διάγνωση να είναι η ένταξη σε μια ομάδα γονέων, για να νιώθει ότι δεν είναι μόνος με αυτό το πρόβλημα. Θα νιώθει στήριξη από τη συμπαράσταση των άλλων γονιών.

    Επιπρόσθετα, ο σύλλογος γονέων, κηδεμόνων και φίλων αυτιστικών ατόμων Ν. Λάρισας δημιούργησε έναν οδηγό για επαγγελματίες υγείας, με στόχο να προσφέρει βοήθεια για τη βέλτιστη συνεργασία με τα άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) κατά τη διάρκεια μιας ιατρικής πράξης ή εξέτασης. Μπορείτε να το βρείτε εδώ και να το κατεβάσετε δωρεάν στον υπολογιστή σας.
        Η ενεργός συμμετοχή των γονέων στη διαγνωστική και θεραπευτική διαδικασία των παιδιών με διαφορετικές αναπτυξιακές διαταραχές θεωρείται σήμερα σημαντικός παράγοντας στη μακροχρόνια έκβαση των βασικών δυσκολιών. Το άρθρο αυτό εστιάζεται στις ανάγκες και στις προσδοκίες των γονέων με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού από τους επαγγελματίες υγείας και εκπαίδευσης.
    Τέλος, μερικές ιδέες για παιχνία αλληλεπίδρασης!
Φτερό στον άνεμο!
Υλικά: Ένα πούπουλο (που ίσως ξέφυγε από κάποιο μαξιλάρι!)
Πορεία δραστηριότητάς: Όλοι οι παίκτες κάθονται κάτω σε κύκλο. Ο διαιτητής λέει: «φτερό στον άνεμο» και αφήνει το φτερό πάνω από τα κεφάλια τους. Φουουουοουουουουου! Φυσάτε δυνατά για να το κρατήσετε στον αέρα!
Το ψάρεμα!
Υλικά: Πλαστική μπανιέρα, μεταλλικά αντικείμενα (πχ. συνδετήρες, τσιμπιδάκια, αυτοκινητάκια), σχοινί, καλαμάκια, μαγνήτες
Πορεία δραστηριότητας: Σε μια πλαστική μπανιέρα με νερό ρίχνουμε μεταλλικά αντικείμενα. Δένουμε στη μια άκρη από το καλαμάκι μας το σχοινί και στην άλλη άκρη του σχοινιού το μαγνήτη, φτιάχνοντας έτσι ένα αυτοσχέδιο καλάμι! Βυθίζουμε το καλάμι στο νερό και ξεκινάμε το ψάρεμα! Ποιος θα ψαρέψει περισσότερα; 
Ουρίτσες!
Υλικά: Κομμάτια ύφασμα ή μικρές πετσέτες, χαρτοταινία
Στερεώνουμε ένα κομμάτι ύφασμα ή μια μικρή πετσέτα ανάμεσα στο παντελόνι και τη μέση μας, έχουμε δηλαδή μια ουρίτσα ο καθένας! Οριοθετούμε στο πάτωμα με χαρτοταινία ένα κύκλο που θα τρέχουμε μέσα σε αυτόν! Στόχος είναι να τρέξουμε και να «κλέψουμε» την ουρίτσα του άλλου πριν «κλέψει» εκείνος τη δική μας!
Ντολμαδάκια από κουβέρτα!
Υλικά: κουβέρτα, χαλί
Πορεία δραστηριότητας: Απλώνουμε μία κουβέρτα στο χαλί. Τοποθετούμε το παιδί στη μία πλευρά της κουβέρτας και κρατώντας την πλευρά της κουβέρτας πάνω στο σώμα του παιδιού, ρολάρουμε το παιδί τυλίγοντας ταυτόχρονα την κουβέρτα γύρω του. Κρατάμε την ελεύθερη πλευρά της κουβέρτας που απέμεινε και τινάζοντας ελαφρά δίνουμε ώθηση στο σώμα του παιδιού για να ξετυλιχθεί ρολάροντας πάνω στο χαλί. Προσέχουμε να μην υπάρχουν αντικείμενα στα οποία μπορεί να χτυπήσει το παιδί ενώ ξετυλίγεται.
Βοήθησε τα αρκουδάκια!
Υλικά: μαξιλαροθήκη, αρκουδάκια
Πορεία δραστηριότητας: Ζητάμε από παιδί να κρύψει μέσα σε μια μαξιλαροθήκη με κουμπιά ή φερμουάρ μικρά λούτρινα αρκουδάκια. Ένα άλλο λούτρινο αρκουδάκι που θα χειρίζεται ο γονέας θα έχει το ρόλο του κακού λύκου που τα εντοπίζει και θέλει να τα πιάσει!! Ζητάμε από το παιδί να ανοίξει την μαξιλαροθήκη και να βγάλει τα αρκουδάκια για να τα σώσει.
Ο φίλος μου ο αρκούδος
Υλικά: αρκουδάκι
Πορεία δραστηριότητας: Ζητάμε από το παιδί να μας δείξει το στόμα, τη μύτη κι άλλα μέρη του σώματος του αρκούδου.
Το μαγικό φως!
Υλικά: φακός ή λέιζερ
Πορεία δραστηριότητας: Ο γονέας χειρίζεται ένα φακό ή ένα λέιζερ έχοντας πρώτα χαμηλώσει τα φώτα του δωματίου. Ζητήστε από το παιδί να ακολουθήσει το φως με το χέρι του και να σας πει λεκτικά ή να σας δείξει ποιο αντικείμενο φωτίζει το φώς (πχ. το τραπέζι). Μετά δίνετε το φακό στο παιδί, για να εστιάζει το φως σε ένα αντικείμενο επιλογής του και να ονοματίζετε εσείς το αντικείμενο που φωτίζει. 
Η σφαίρα πούπουλο!
Υλικά: Μια μεγάλη υφασμάτινη ελαφριά μπάλα (ή λούτρινο)
Πορεία δραστηριότητας: Με χαρτοταινία κάνουμε μία γραμμή εκκίνησης στο πάτωμα. Οι παίκτες στέκονται όρθιοι στη γραμμή και με τη σειρά στοχεύουν να πετάξουν τη μπάλα προς τα μπροστά, όσο πιο μακριά μπορούν σαν παίκτες σφαιροβολίας. Κρατήστε καλά την μπάλα, στριφογυρίστε και πετάξτε την όσο πιο μακριά μπορείτε. Βάλτε ένα σημάδι στο σημείο που έπεσε και δώστε την μπάλα στον επόμενο παίκτη. Συγκρίνετε επιδόσεις. Ποιος πέταξε πιο μακριά την μπάλα;
Πως πήγε η μέρα σου;;;
Υλικά: playmobil, κούκλες, γαντόκουκλες, λούτρινα ή φιγούρες
Πορεία δραστηριότητας: Αποδίδουμε σε κάθε φιγούρα ένα ρόλο, που αντιστοιχεί στα μέλη της οικογένειας και των σημαντικών προσώπων που εμπλέκονται στην καθημερινότητα του παιδιού (π.χ. δασκάλα).
Αναπαριστούμε με τη σειρά τις καθημερινές δραστηριότητες του παιδιού π.χ. το playmobil ξύπνησε, έπλυνε τα δόντια του, έφαγε πρωινό, πήγε στο σχολείο κλπ. Εάν το παιδί επιθυμεί μπορεί να αναλάβει να παίζει το ρόλο ενός από τα playmobil και να καθοδηγεί την ιστορία. Εάν όχι, ο γονέας εξιστορεί και αναπαριστά τις καθημερινές δραστηριότητες. 
Αυτοκολλητάκια
Α) Υλικά: χαρτοταινία
Πορεία δραστηριότητας: Κόβουμε πολλά κομματάκια χαρτοταινίας. Εναλλάξ ο κάθε παίκτης κολλάει ένα κομματάκι σε μέρος του σώματος του άλλου ονοματίζοντας το (π.χ. χέρι, πόδι, κοιλιά, γόνατο κλπ). Αφού γεμίσουμε με αυτοκόλλητα ο καθένας εναλλάξ ζητάει από τον άλλο να ξεκολλήσει το αυτοκόλλητο από συγκεκριμένο μέρος του σώματος του (π.χ. ξεκόλλα το αυτοκόλλητο από το γόνατό μου).






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου